Nemrégen indult könyvtárunk új önálló honlapja. Igyekszünk egyre hasznosabbá, szebbé és okosabbá tenni, a honlapunkon keresztül egyre több információt elérhetővé tenni.
A minőségbiztosítás egyik eleme egy felhasználói elégedettségi kérdőív, kitöltésével a felhasználóink, olvasóink véleményüket fejezhetik ki a honlapunkkal kapcsolatban.
Május végén tettük fel a honlapunkra a kérdőívet, illetve küldtük ki annak linkjét partnereink felé, remélve, hogy fel tudjuk hívni a könyvtárunk új oldalára a figyelmet, emellett véleményt kaphassunk eddigi munkákkal kapcsolatban.
Mindenkinek köszönjük a pár perc figyelmet, amelyet a honlapunkra fordított. Figyelemre méltó visszajelzéseket kaptunk, amelyek közül már néhányat meg is valósítottunk az oldalunkon, illetve folyamatosan, a kapott véleményeket figyelembe véve bővítjük a honlapunkat.
Az első 50 kitöltött kérdőívet szeretnénk most összegezni, illetve válaszokat adni a szöveges értékelések pontjaira.
2016. május 25. és 2016. június 27. között pontosan 50 kitöltött kérdőív érkezett vissza.
1. Honnan értesült a könyvtárunk új honlapjáról?
56 %-ban a „könyvtáros ajánlotta” választ kaptuk. Ez nem is annyira meglepő, hiszen időbe telik, míg a böngészők/keresők által a megfelelő helyre rangsorolódik egy weboldal. Viszont volt, aki már az interneten talált ránk.
A kedvenc válaszunk: „other: könyvtárosként tudom”
2. Milyen céllal kereste fel honlapunkat?
A válaszadók többsége (66%) információt keresett a honlapunkon. Ennek igazán örülünk, hiszen ez volt a célunk. Második helyen a „szolgáltatást szeretnék igénybe venni” (20%) szerepelt. Egyéb válaszok:
- „felkérésre”
- „tesztelem :-)”
- „kérdőív kitöltése”
- „kíváncsi voltam, milyen …”
- „hogy ismerkedjek az újjal”
3. Milyen rendszerességgel látogatja honlapunkat?
A látogatóink többsége először járt a honlapunkon, illetve alkalmanként látogat „minket”. Ez nem véletlen, hiszen a weboldal új. De reméljük az egyelőre „utolsó” helyre rangsorolt válaszok válnak általánossá: „hetente többször”, „naponta”
A honlapot igyekeztünk egyszerűen átláthatóan, de egyszerre struktúráltan kialakítani.
10. Az Ön számára mely menüpontok a leghasznosabbak honlapunkon?
A válaszok három kiemelkedően fontos területet neveztek meg: MOB, szolgáltatások, katalógusok.
Aminek igazán örülünk, hogy a KÜLÖNGYŰJTEMÉNYEINK oldalait is szívesen látogatják. A számok azt mutatják, hogy talán a LINKGYŰJTEMÉNYünket kell még hasznosabbá tennünk.
11. Milyen információkkal, funkciókkal bővítené online szolgáltatásunkat?
A válaszokból kiderült, hogy hasznos lenne a fórum. Jelenleg a hírlevél-funkciót a Facebook tölti be.
Egyéb válaszok:
- „Véleményem szerint minden elérhető a honlap alapján, nem szükséges a bővítés.” (Köszönjük!)
- „Katalógusok” (a válasz alapján ki fogjuk bővíteni ezt a menüpontot)
- „ÚN. Digitális Olvasóhely kialakítása”
- „KSH kiadv.telj.tartalm.” (ezt sajnos a szerzői jogi törvény alapján nem tehetjük meg, de szolgáltatni egyértelműen módunkban áll. A teljes szöveggel elérhető KSH tartalmakhoz linkek vezetnek el, a KSH saját oldalára.)
12. Mi a véleménye a gyorslinkkel elérhető menükről?
Ez egy sarkalatos pont: minden kéznél legyen, mégse legyen zavaró és túlzásba vitt. Nehéz eltalálni az megfelelő arányt. A gyorslinkek közé a menüpontjaink al-menüi közül választottunk párat, amelyeket ki szerettünk volna emelni.
Egyéb válaszok:
- „a kevéssé szakmai tartalmak helyét nem találom indokoltnak (pl. startlap tartalmak – egeszseg.lap.hu)”
- „több idő kellene átgondolnom”
- „gyakorlatban kiderül”
Javaslatok a gyorslinkekre:
- „Robotsebészet (robotic surgery)” – (ez inkább témafigyelés témájába tartozhat)
- „MOB” – (a MOB-nak saját ikonja van a gyorslinkek felett)
- „E-health nemzetközi hírei”
- „Jogszabály gyűjtemény”
- „Katalógusok” – (katalógusunknak szintén saját ikonja van, mint összefoglaló tartalom pedig a fő menüpontok között szerepel, csak megismételnénk a gyorslinkek között)
- „A főoldal” – (a főoldal legtöbb weboldal esetében, így a mi oldalunkon is a weboldal logójára kattintva elérhető)
- „Szakmai rendezvények” – (köszönjük a hasznos ötletet!)
- „Orvosi egyetemek könyvtárai” – (ezt is köszönjük, több válasznál is felmerült ez a gyorslink. Fel fogjuk venni!)
13. Milyen tartalmat hiányol könyvtárunk honlapjáról?
- „Teljes szöveg”
(ezt sajnos szerzői jogi okokból nem tehetjük meg. De, amely tartalom ingyenesen elérhető, azt belinkeljük. A katalógusunkban az ingyenesen elérhető teljes szöveggel elérhető könyvek PDF-jei megtalálhatóak.) - „Hol van a könyvtár?”
(ez egy teljesen jogosan felmerülő kérdés. Több esetben is kérdezték. Sajnos a könyvtárunk ideiglenesen nem tud olvasótermet üzemeltetni, így egyelőre csak a weboldalunkon, e-mailben, telefonon vagyunk elérhetőek. Reméljük, hamarosan beköltözhetünk az új könyvtárépületbe. Akkor természetesen fel fog kerülni a honlapra az olvasótermünk címe is.) - „Véleményem szerint minden elérhető, köszönöm.”
(mi köszönjük!) - „Az oefi.hu linkje”
(fel fogjuk venni a hasznos linkek közé) - „Elégedett vagyok a tartalommal, nem érzek hiányt.”
(ezt is köszönjük!) - „A honlap naprakész, világos információkat tartalmaz, számomra eddig minden keresett tartalom könnyen megtalálható volt.”
(örülünk, hogy többen is elégedettek a honlapunk tartalmával!) - „Bővebb nemzetközi híranyag”
(köszönjük a javaslatot!) - „Jogszabály normaszöveg”
(szintén hasznos ötlet. Vajon a könyvtári, vagy egészségügyi, vagy esetleg minden területre kiterjedő jogszabályokra gondolt a válaszadó?) - „Összes orvosi könyvtár felsorolása, elérhetőségei„
(ehhez szeretnénk figyelembe ajánlani a MOKSZ, Magyar Orvosi Könyvtárak Szövetsége webnode.hu weboldalát. - „BLOG, Szakmai újdonságok, trend… „
(ez valóban fontos és hasznos ötlet! köszönjük!) - „Nem látom a Könyvtár címét, pedig a fénymásolat megrendelésénél lehetőség van a személyes átvételre is.”
(a könyvtár címével kapcsolatban lásd feljebb. De köszönjük az észrevételt. Ideiglenesen lekerül a személyes átvételi lehetőség a Cikkrendelő űrlapról.) - „Szakmai ajánlásokat, értesítést esetleges változásokról „
(köszönjük az észrevételt, felvesszünk a megvalósítandók listájára!) - „Talán a Compasst is fel lehetne tüntetni – én eddig nem találtam meg”
(meg fogjuk keresni a helyet a Compass számára! Köszönjük az észrevételt!) - „Más könyvtárakkal való együtt működés”
(Az SZOLGÁLTATÁSOK/Országos Könyvtári Szolgáltatások almenüben megtalálható) - „Elektronikus dokumentumokról egy külön lista”
(A külföldi folyóirataink listája megtalálható itt: GYŰJTEMÉNY/folyoiratok/folyoiratok-adatbazisainkban) - „Könyvek abstractjai „(ez egy igen egyedi és érdekes ötlet, el fogunk gondolkozni rajta! Vélhetőleg ennek a katalógusunkban lenne helye, át fogjuk gondolni!)
14. Mi a véleménye könyvtárunk logójáról?
Könyvtárunk új logójának megtervezésekor az alábbi három szempontot igyekeztünk figyelembe venni: funkció kifejezése (egészségügyi, könyvtár), tradíció (a régi Medinfo logóban hasonló volt a Med szócska stílusa), egyszerűség és modernség.
Egy dolgot kellett még figyelembe vennünk: az „anyaintézményünk” (ÁEEK) stílusjegyeit. Így a színekben ahhoz alkalmazkodtunk.
Sejthetően ez volt a legszemélyesebb kérdésünk. Így a válaszok is egyénire sikerültek:
- Picit retro, de én is az vagyok s így talál
- Az “info” betűtípusa számomra kevésbé professzionális
- Jól kifejezi a könyvtárat, az orvostudományt és az info szolgáltatásokat
- Modern, ugyanakkor egyszerű (pozitív értelemben).
- Modern, ötletes
- Egy kicsit díszesnek találom
- Rövid jobban tetszik
- Zavarónak találom előtte a könyveket, talán ha egy kicsit elkülönülnének….
- Rövidebb könyvsor is elég lenne
- A hosszú logó lehetne színesebb!
- Minimalista, ami nagyon divatos a mai honlapoknál.
- Ötletes, szemléletes
- Színvonalas
- A hosszú logó grafikai része túl hosszú számomra
- Nagyon jó!
- Az idősebbek számára a Medinfo elnevezés (csak szakmai és nem köztörténelmi értelemben) nosztalgikus, előhozza a régebbi keresési reflexet, innen kell elindulni.
- Kicsit “szürke”. Lehetne színesebb. És a MEDinfo hangsúlyosabb.
- A rövid jobb; vmi eü szimbólum jó lett volna a sok könyv helyett; nem kell sűrűn váltogatni a logót, mert a “lényeg” (=egészségtudományi ((orsz.)) szakkönyvtár) állandó, még ha a fenntartó neve sűrűn változik is
Az általános kitöltői kérdések válaszai alapján 86%-ban hölgyek töltötték ki a kérdőívet. A kérdőívek felét a 40-60 éves korosztály képviselői töltötték ki (52%). A kitöltők szinte száz százalékban felsőfokú végzettségűek voltak.