Honlapelégedettségi felmérés eredményei

Nemrégen indult könyvtárunk új önálló honlapja. Igyekszünk egyre hasznosabbá, szebbé és okosabbá tenni, a honlapunkon keresztül egyre több információt elérhetővé tenni.

A minőségbiztosítás egyik eleme egy felhasználói elégedettségi kérdőív, kitöltésével a felhasználóink, olvasóink véleményüket fejezhetik ki a honlapunkkal kapcsolatban.

Május végén tettük fel a honlapunkra a kérdőívet, illetve küldtük ki annak linkjét partnereink felé, remélve, hogy fel tudjuk hívni a könyvtárunk új oldalára a figyelmet, emellett véleményt kaphassunk eddigi munkákkal kapcsolatban.

Mindenkinek köszönjük a pár perc figyelmet, amelyet a honlapunkra fordított. Figyelemre méltó visszajelzéseket kaptunk, amelyek közül már néhányat meg is valósítottunk az oldalunkon, illetve folyamatosan, a kapott véleményeket figyelembe véve bővítjük a honlapunkat.

Az első 50 kitöltött kérdőívet szeretnénk most összegezni, illetve válaszokat adni a szöveges értékelések pontjaira.
2016. május 25. és 2016. június 27. között pontosan 50 kitöltött kérdőív érkezett vissza.

 

1. Honnan értesült a könyvtárunk új honlapjáról?

56 %-ban a „könyvtáros ajánlotta” választ kaptuk. Ez nem is annyira meglepő, hiszen időbe telik, míg a böngészők/keresők által a megfelelő helyre rangsorolódik egy weboldal. Viszont volt, aki már az interneten talált ránk.

A kedvenc válaszunk: „other: könyvtárosként tudom”

1_ertesult

2. Milyen céllal kereste fel honlapunkat?

A válaszadók többsége (66%) információt keresett a honlapunkon. Ennek igazán örülünk, hiszen ez volt a célunk. Második helyen a szolgáltatást szeretnék igénybe venni” (20%) szerepelt. Egyéb válaszok:

  • felkérésre”
  • „tesztelem :-)”
  • „kérdőív kitöltése”
  • „kíváncsi voltam, milyen …”
  • „hogy ismerkedjek az újjal”

 

3. Milyen rendszerességgel látogatja honlapunkat?

A látogatóink többsége először járt a honlapunkon, illetve alkalmanként látogat „minket”. Ez nem véletlen, hiszen a weboldal új. De reméljük az egyelőre „utolsó” helyre rangsorolt válaszok válnak általánossá: hetente többször”, „naponta”

3_rendszeresseg

A honlapot igyekeztünk egyszerűen átláthatóan, de egyszerre struktúráltan kialakítani.

4_design5_atlathatosag

6_szakmaitartalom7_naprakeszseg

8_infromaciok9_osszessegben

 

 

10. Az Ön számára mely menüpontok a leghasznosabbak honlapunkon?

A válaszok három kiemelkedően fontos területet neveztek meg: MOB, szolgáltatások, katalógusok.

Aminek igazán örülünk, hogy a KÜLÖNGYŰJTEMÉNYEINK oldalait is szívesen látogatják. A számok azt mutatják, hogy talán a LINKGYŰJTEMÉNYünket kell még hasznosabbá tennünk.

10_oldalak

 

11. Milyen információkkal, funkciókkal bővítené online szolgáltatásunkat?

A válaszokból kiderült, hogy hasznos lenne a fórum. Jelenleg a hírlevél-funkciót a Facebook tölti be.

Egyéb válaszok:

  • „Véleményem szerint minden elérhető a honlap alapján, nem szükséges a bővítés.” (Köszönjük!)
  • „Katalógusok” (a válasz alapján ki fogjuk bővíteni ezt a menüpontot)
  • „ÚN. Digitális Olvasóhely kialakítása”
  • „KSH kiadv.telj.tartalm.” (ezt sajnos a szerzői jogi törvény alapján nem tehetjük meg, de szolgáltatni egyértelműen módunkban áll. A teljes szöveggel elérhető KSH tartalmakhoz linkek vezetnek el, a KSH saját oldalára.)

11_bovites

 

12. Mi a véleménye a gyorslinkkel elérhető menükről?

Ez egy sarkalatos pont: minden kéznél legyen, mégse legyen zavaró és túlzásba vitt. Nehéz eltalálni az megfelelő arányt. A gyorslinkek közé a menüpontjaink al-menüi közül választottunk párat, amelyeket ki szerettünk volna emelni.

Egyéb válaszok:

  • „a kevéssé szakmai tartalmak helyét nem találom indokoltnak (pl. startlap tartalmak – egeszseg.lap.hu)”
  • „több idő kellene átgondolnom”
  • „gyakorlatban kiderül”

 

12_gyorslink

Javaslatok a gyorslinkekre:

  • „Robotsebészet (robotic surgery)” – (ez inkább témafigyelés témájába tartozhat)
  • „MOB” – (a MOB-nak saját ikonja van a gyorslinkek felett)
  • „E-health nemzetközi hírei”
  • „Jogszabály gyűjtemény”
  • „Katalógusok” – (katalógusunknak szintén saját ikonja van, mint összefoglaló tartalom pedig a fő menüpontok között szerepel, csak megismételnénk a gyorslinkek között)
  • „A főoldal” – (a főoldal legtöbb weboldal esetében, így a mi oldalunkon is a weboldal logójára kattintva elérhető)
  • „Szakmai rendezvények” – (köszönjük a hasznos ötletet!)
  • „Orvosi egyetemek könyvtárai” – (ezt is köszönjük, több válasznál is felmerült ez a gyorslink. Fel fogjuk venni!)

 

13. Milyen tartalmat hiányol könyvtárunk honlapjáról?

  • „Teljes szöveg
    (ezt sajnos szerzői jogi okokból nem tehetjük meg. De, amely tartalom ingyenesen elérhető, azt belinkeljük. A katalógusunkban az ingyenesen elérhető teljes szöveggel elérhető könyvek PDF-jei megtalálhatóak.)
  • „Hol van a könyvtár?”
    (ez egy teljesen jogosan felmerülő kérdés. Több esetben is kérdezték. Sajnos a könyvtárunk ideiglenesen nem tud olvasótermet üzemeltetni, így egyelőre csak a weboldalunkon, e-mailben, telefonon vagyunk elérhetőek. Reméljük, hamarosan beköltözhetünk az új könyvtárépületbe. Akkor természetesen fel fog kerülni a honlapra az olvasótermünk címe is.)
  • „Véleményem szerint minden elérhető, köszönöm.”
    (mi köszönjük!)
  • „Az oefi.hu linkje”
    (fel fogjuk venni a hasznos linkek közé)
  • „Elégedett vagyok a tartalommal, nem érzek hiányt.”
    (ezt is köszönjük!)
  • „A honlap naprakész, világos információkat tartalmaz, számomra eddig minden keresett tartalom könnyen megtalálható volt.”
    (örülünk, hogy többen is elégedettek a honlapunk tartalmával!)
  • „Bővebb nemzetközi híranyag”
    (köszönjük a javaslatot!)
  • „Jogszabály normaszöveg”
    (szintén hasznos ötlet. Vajon a könyvtári, vagy egészségügyi, vagy esetleg minden területre kiterjedő jogszabályokra gondolt a válaszadó?)
  • „Összes orvosi könyvtár felsorolása, elérhetőségei
    (ehhez szeretnénk figyelembe ajánlani a MOKSZ, Magyar Orvosi Könyvtárak Szövetsége webnode.hu weboldalát.
  • „BLOG, Szakmai újdonságok, trend…
    (ez valóban fontos és hasznos ötlet! köszönjük!)
  • „Nem látom a Könyvtár címét, pedig a fénymásolat megrendelésénél lehetőség van a személyes átvételre is.”
    (a könyvtár címével kapcsolatban lásd feljebb. De köszönjük az észrevételt. Ideiglenesen lekerül a személyes átvételi lehetőség a Cikkrendelő űrlapról.)
  • „Szakmai ajánlásokat, értesítést esetleges változásokról
    (köszönjük az észrevételt, felvesszünk a megvalósítandók listájára!)
  • „Talán a Compasst is fel lehetne tüntetni – én eddig nem találtam meg”
    (meg fogjuk keresni a helyet a Compass számára! Köszönjük az észrevételt!)
  • „Más könyvtárakkal való együtt működés”
    (Az SZOLGÁLTATÁSOK/Országos Könyvtári Szolgáltatások almenüben megtalálható)
  • „Elektronikus dokumentumokról egy külön lista”
    (A külföldi folyóirataink listája megtalálható itt: GYŰJTEMÉNY/folyoiratok/folyoiratok-adatbazisainkban)
  • „Könyvek abstractjai „(ez egy igen egyedi és érdekes ötlet, el fogunk gondolkozni rajta! Vélhetőleg ennek a katalógusunkban lenne helye, át fogjuk gondolni!)

 

14. Mi a véleménye könyvtárunk logójáról?

Könyvtárunk új logójának megtervezésekor az alábbi három szempontot igyekeztünk figyelembe venni: funkció kifejezése (egészségügyi, könyvtár), tradíció (a régi Medinfo logóban hasonló volt a Med szócska stílusa), egyszerűség és modernség.

Egy dolgot kellett még figyelembe vennünk: az „anyaintézményünk” (ÁEEK) stílusjegyeit. Így a színekben ahhoz alkalmazkodtunk.

medinfo_logo_hivatalosoeszk-weblapfejlec2v

14_logo

 

Sejthetően ez volt a legszemélyesebb kérdésünk. Így a válaszok is egyénire sikerültek:

  • Picit retro, de én is az vagyok s így talál
  • Az “info” betűtípusa számomra kevésbé professzionális
  • Jól kifejezi a könyvtárat, az orvostudományt és az info szolgáltatásokat
  • Modern, ugyanakkor egyszerű (pozitív értelemben).
  • Modern, ötletes
  • Egy kicsit díszesnek találom
  • Rövid jobban tetszik
  • Zavarónak találom előtte a könyveket, talán ha egy kicsit elkülönülnének….
  • Rövidebb könyvsor is elég lenne
  • A hosszú logó lehetne színesebb!
  • Minimalista, ami nagyon divatos a mai honlapoknál.
  • Ötletes, szemléletes
  • Színvonalas
  • A hosszú logó grafikai része túl hosszú számomra
  • Nagyon jó!
  • Az idősebbek számára a Medinfo elnevezés (csak szakmai és nem köztörténelmi értelemben) nosztalgikus, előhozza a régebbi keresési reflexet, innen kell elindulni.
  • Kicsit “szürke”. Lehetne színesebb. És a MEDinfo hangsúlyosabb.
  • A rövid jobb; vmi eü szimbólum jó lett volna a sok könyv helyett; nem kell sűrűn váltogatni a logót, mert a “lényeg” (=egészségtudományi ((orsz.)) szakkönyvtár) állandó, még ha a fenntartó neve sűrűn változik is

 

 

Az általános kitöltői kérdések válaszai alapján 86%-ban hölgyek töltötték ki a kérdőívet. A kérdőívek felét a 40-60 éves korosztály képviselői töltötték ki (52%). A kitöltők szinte száz százalékban felsőfokú végzettségűek voltak.

kitoltok kora